Publicat: mar, Oct 13th, 2015

Cum te protejezi de contrafacerea hainelor în China

Problema contrafacerii în China este constantă și revine mereu în atenția designerilor sau a producătorilor de haine care se confruntă cu pierderi semnificative din acest motiv. Pentru a le diminua, producătorii ar trebui să lucreze cu avocați locali care cunosc bine sistemul de protecție și pot lupta cu societățile care copiază sau produc diverse haine contrafăcute. Acțiunile trebuie întreprinse atât la nivel local, cât și la nivelul vămilor, la expediere și la destinație. Pe lângă acestea, specialiștii în proprietate intelectuală recomandă un portofoliu de IP bine protejat, de la mărci internaționale până la desene industriale.

China este un regim mixt de libertate comercială și de control al statului și ar putea fi mai ușor să oprești contrafacerea pe un teritoriu al Uniunii Europene (UE), decât să controlezi ce se întâmplă pe teritoriul Chinei. Teoretic, o marcă înregistrată ar trebuie să ofere aceeași protecție și în Europa, și în America, și în China, pentru că sunt piețe libere care au aderat la aceleași convenții internaționale, iar mecanismele de protecție sunt foarte asemănătoare.

haine1

În practică, vedem diferențe foarte mari de tratament de la o țară la alta. Conceptul de “Dragonul Roșu”, un no man’s land al mărcilor și desenelor, este greu de imaginat, sau mult mai puțin prezent, în țări cum sunt America, Germania, Anglia.  Depinde foarte mult de gradul de corupție al vămilor și de interesul politic de curățare a unui teritoriu de produse contrafacute. Mai este importantă și puterea de cumpărare a consumatorilor. Cu cât țara este mai săracă, cu atât fenomenul de protecție este mai relaxat, iar contrafacerea este mai pronunțată. De aici putem deduce motivele situației din China.”, spune Paul Cosmovici, specialist în proprietate intelectuală.

Instanța – ultimul instrument pentru protejarea drepturilor de IP

Producătorii de haine sau cei care lucrează în industria fashion au mai multe variante de a se proteja de contrafaceri. Instanța, în ciuda a ceea ce se crede în general, trebuie să fie un ultim instrument, însă în oricare din situații este nevoie de informații despre producătorul contrafacerii. Avantajul în industria fashion este că poți urmări fizic, prin firme de investigație private, de unde pleacă și unde ajung bunurile, iar informațiile adunate sunt suficient de voluminoase. În situațiile ideale, producătorul de drept este ajutat chiar de autoritățile de poliție și vamă, cei care pot decide ușor confiscarea și distrugerea bunurilor contrafăcute.

Alte modalități de protecție la care se poate apela înainte de a ajunge în fața instanței constau în efectuarea unor presiuni prin documente legale redactate într-un mod în care să determine oprirea contrafacerii. Totodată, mai pot fi obținute anumite măsuri urgente (sechestru, asigurare de dovezi etc.), lucruri care pot fi obținute repede (câteva zile/săptămâni în teorie), față de un litigiu care are șanse scăzute de recuperare și poate dura minimum trei-patru ani.

 Alte soluții împotriva contrafacerilor

Design patent. Design patent este un desen industrial care, în Statele Unite ale Americii, este considerat o formă de brevet. In US trebuie să descrii desenul industrial care va include anumite elemente care au fost eliminate în US. ”Avantajul unui desen industrial, în US sau UE, este același: poți opri contrafacerea unor produse protejate în baza desenelor industriale, obligatoriu protejate la un oficiu de proprietate industrială. De multe ori protecția respectivă (certificatul de protecție) are și rolul de a demonstra cine e proprietarul, de când, care sunt elementele unde se copiază produsul în piață etc.”, precizează Paul Cosmovici, specialist în proprietate intelectuală în cadrul firmei Cosmovici Intellectual Property.

Trade dress protection. O altă soluție pentru a-ți proteja brandul este trade dress protection care se folosește în Statele Unite ale Americii acolo unde există legi dedicate conceptului de trade dress. Această reglementare acoperă aspectele vizuale bine definite, proprii unor branduri. De exemplu, modul în care este aranjat magazinul unde se vând produsele, culorile, formele etc. Partea bună este că nu trebuie să ai o înregistrare “oficială” la United States Patent and Trademark Office (USPTO). Pe de altă parte, va fi mult mai complicat de dovedit în ce constă elementul original și care este confuzia creată prin copiere.

Oricare ar fi strategia pe care o adoptă producătorii care se confruntă cu probleme de contrafacere, aceasta trebuie aplicată cât mai repede din momentul sesizării apariției pe piață a unor produse contrafăcute.

Despre Cosmovici Intellectual Property

 Cosmovici Intellectual Property este o firmă elveţiană specializată în proprietate intelectuală internaţională. Cu sedii în Elveţia (Geneva) şi în România (Bucureşti), firma este activă în mai mult de 50 de pieţe, în special în Statele Unite ale Americii, Marea Britanie, Germania, Elveţia şi China. Numită Furnizor al Casei Regale a României pentru consultanță în proprietate intelectuală, Cosmovici Intellectual Property a fost desemnată Boutique IP Rights Law Firm of the Year (2015) in Romania de către Global Law Experts.

Cosmovici Intellectual Property oferă consultanţă şi servicii juridice în materie de mărci, desene industriale, brevete, know-how, idei şi strategii de business, copyright, software şi tehnologie, francize, licenţe, nume de domenii, contrafacere, competiţie neloială, protejarea datelor cu caracter personal.

Despre autor

- Moda nu este ceva ce există numai în rochii. Moda este în cer, pe stradă, modă are de a face cu idei, modul în care trăim, ceea ce se întâmplă.

Comentezi? pe DespreModă.ro

XHTML: Puteți folosi aceste tag-uri HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Facebook “Nu poți avea niciodată prea multă grijă atunci când îți alegi pantofii. Prea multe femei consideră că nu sunt importanți, dar adevarata eleganță a unei femei se masoară după ce poartă în picioare.” Christian Dior “Nu poți avea niciodată prea multă grijă atunci când îți alegi pantofii. Prea multe femei consideră că nu sunt importanți, dar adevarata eleganță a unei femei se masoară după ce poartă în picioare.” Christian Dior “Ținuta este ceea ce prezinți lumii, în special în prezent, când contactul uman este atât de scurt. Moda reprezintă un limbaj instant.” Miuccia Prada “Ținuta este ceea ce prezinți lumii, în special în prezent, când contactul uman este atât de scurt. Moda reprezintă un limbaj instant.” Miuccia Prada